Educatieve projecten
Vanaf 2003 is Marie-Louise als bestuurslid van Kunstencentrum Capelle begonnen met het begeleiden van Educatieve Kunstprojecten bij scholen, buurthuizen en in achterstandswijken.
In 2006 is zij deze projecten voor Kunstkring Capelle gaan uitvoeren.
In 2006 is zij deze projecten voor Kunstkring Capelle gaan uitvoeren.
![]() |
![]() |
Skoelpoel, 2006 Skoelpoel is een project voor verstandelijk gehandicapten, opgezet door Galerie Atelier Herenplaats in Rotterdam. Ik heb 6 lessen verstandelijk gehandicapten cursus gegeven. De resultaten waren verbluffend, met als eindresultaat een expositie in wijkcentrum Schollevaar. |
|


Mijn verlangde uitzicht, 2006* Op 4 verschillende afdelingen bij Bavo-Europoort, een psychiatrische instelling, hebben we samen met de bewoners een week lang geschilderd. De bewoners moesten hun “verlangde uitzicht” op paneel zetten. Daarna werden de kunstwerkeken geëxposeerd in de Bibliotheek Capelle. |
||
![]() |


Art for IJsselcollege, 2006* Samen met leerlingen van het Praktijkonderwijs IJsselcollege hebben we tafels van Buurthuis de Fluiter beschilderd. De leerlingen hebben de tafels eerst zelf moeten schuren, vervolgens hun eigen ontwerp gemaakt en onder begeleiding in groepjes de tafels beschilderd. |
||
![]() |


Dierbare herinneringen, 2006* Bij verpleeghuis Rijckehove hebben we meegewerkt aan het project “Dierbare herinneringen”. Alzheimerpatiënten schilderden samen met hun kinderen en/of kleinkinderen op een groot doek hun dierbare herinneringen. |
||
![]() |


Kunstproject Octopus, 2007* Bij dit Kunstproject bij basisschool de Octopus hebben we met alle groepen geschilderd. Eerst werden alle groepen in een kunstenaarsatelier ontvangen, ze kregen daar uitleg over materialen en stijlen. Vervolgens hebben we op school geschilderd op doek, al deze kunstwerken werden daarna geëxposeerd in de Bibliotheek Capelle. |
||
![]() |


Kunstzinnige Tweelingen, 2008* Bij Bavo-Europoort hebben we met bewoners 4 verschillende Tweelingbeelden van afval gemaakt (ijzer, papier, textiel en verpakkingsmateriaal). Vier Tweelingdelen bleven bij de Bavo, de andere helft werd bij het Stadsplein in Capelle aan den IJssel geplaatst, bij resp. de Boekenkast, het Isalatheater, de Rabobank en de Bibliotheek. Nu zijn ze te bewonderen in verschillende instellingen in Den Haag. |
||
![]() |


Panelen Hoven en Wiekslag, 2008* Met buurtbewoners, leerlingen van het Praktijkonderwijs IJsselcollege en vooral veel kinderen uit de Hovenbuurt en de Wiekslag schilderden we 35 panelen om de buurt op te vrolijken. Thema was: Van Antiliaans tot Zuid-Afrikaans.De panelen hangen nu aan de muren bij De Hoven en De Wiekslag. |
||
![]() |


De Wereld Rond, 2009* Tijdens het project de Wereld Rond hebben we, samen met allerlei kinderen uit de wijk, de decors voor de circustent gemaakt. Ook hebben wij samen met allerlei kinderen grote glitterbollen voor de circustent gemaakt. Daarnaast heb ik met kleine kinderen uit de wijk Trekpoppen gemaakt. |
||
![]() |


Floravaan Kunstroute, Maskers beschilderen, 2010* Voor de Floravaan Kunstroute in de Florabuurt hebben we met allerlei kinderen uit de buurt maskers beschilderd, met als eindresultaat zo'n 200 verschillende kunstmaskers. De mooiste hiervan zijn uiteindelijk geprint op panelen en opgenomen in de Floravaankunstroute. |
||
![]() |


Panelen beschilderen bij CBS de Horizon, 2010 Alle leerlingen van alle groepen van de Horizon hebben een ontwerp gemaakt voor een paneel, elke groep had een eigen thema. Ze hebben per groep een winnend ontwerp gekozen en de winnaar mocht met 2 of 3 leerlingen uit zijn groep het ontwerp op paneel komen schilderen. Het eindresultaat zijn 10 prachtige panelen die op het schoolplein hangen. |
||
![]() |


Gezamenlijk Kunstwerk, Samenwerken, 2010 |
||
![]() |


Florapanelen beschilderen bij Catamaran, 2011 Samen met alle kinderen van groep 7/8 van OBS de Catamaran heb ik 12 Flora- en Faunapanelen beschilderd. Het eindresultaat hangt op het schoolplein van de Catamaran. |
||
![]() |


Floravaan Kunstroute, panelen beschilderen, 2011 Tijdens het vervolgtraject van de Floravaankunstroute heb ik samen met alle kinderen van BSO Balou dieren en bloemenpanelen beschilderd, ook deze zijn opgenomen in de Floravaankunstroute. |
||
|


Kunst onder de metrobaan 2012, ik werd door de gemeente Capelle in het voorjaar 2012 benaderd of ik samen met kinderen tekeningen wilde ontwerpen voor onder de metrobaan bij het Stadsplein. We hebben ervoor gekozen om leerlingen uit groep 7 en 8 van Capelse basisscholen een eigen invulling aan beroemde schilderijen te geven. Elke school kreeg een eigen schilderij om te bewerken. In totaal hebben de leerlingen ruim 500 kunstwerken gemaakt. Deze hebben een week in de bibliotheek tentoongesteld gehangen. Een deskundige jury koos per school één kunstwerk als winnend ontwerp. Sterk vergrote uitvoeringen van deze winnende ontwerpen hangen nu onder de metrobaan. Met dit kunstproject zorgen de gemeente Capelle aan den IJssel en Kunstkring Capelle voor een levendiger Stadsplein. |
|
|||
|



Kunstzinnige Vlag 2012*, In 2012 bestond Kunstkring Capelle 10 jaar en aan mij werd gevraagd om een activiteit voor kinderen te bedenken. Hierdoor ontstond het project Kunstzinnige Vlag, een project waar 24 basisscholen aan mee hebben gedaan, ruim 3000 leerlingen ontwierpen onder begeleiding van 4 kunstkring-docentes, waaronder ik zelf, een nieuwe gemeentevlag. Van elke groep werd er 1 winnaar gekozen, deze mocht zijn/haar winnende ontwerp op doek schilderen. Resultaat hiervan: 200 kunstvlaggen op doek, deze hebben 3 weken in de bibliotheek geëxposeerd gehangen. Uit deze 200 doeken werd er per school door een deskundige jury een winnaar gekozen, van deze winnende ontwerpen werden echte vlaggen gemaakt, deze werden op 25 augustus op het Stadsplein gepresenteerd. Uit deze vlaggen werd door een jury van gemeenteraadsleden een winnaar gekozen, welke door de burgemeester werd gehesen en die een week als vervanging van de gemeente-vlag voor het Stadhuis heeft gehangen. |
|
|||
|
|||
*Bij deze projecten werkte ik samen met 1 of meer kunstenaars van Kunstkring Capelle. |


